ALTIN 213,6603
DOLAR 5,3495
EURO 6,0781
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 11°C
Çok Bulutlu

C# | [Başlangıç] – C#’de basit bir yazılım yazma

27.01.2016
7.405
A+
A-
C# | [Başlangıç] – C#’de basit bir yazılım yazma
Reklam

C# diline veya yazılımcılığa sıfırdan yeni başlayan arkadaşlarımızın genelde sık sorduğu sorulardan sadece birkaçı; “kodlar nasıl, nereye yazılır/girilir?, yazılım nasıl yazılır?” gibi sorular sizi ilgilendiriyorsa o halde selam! sadece iyi okuyun ve anlatımımı benimle beraber uygulayın.

Öncelikle neden kod yazıyoruz ayrıca yazacağımız kodlar ne işe yarayacak anlatayım..

Yazılım yazma mantığı

Yazılım dili C# olsun C++ olsun ya da Java olsun hiç fark etmez hepsi aynı mantığa göredir sadece kodları farklı dildedir. Biz burada kodları belli bir nesnenin olayına yazıp o nesneye tıkladıktan sonra yazdığımız komutun işlemlerini uygulaması için yazıyoruz yani bildiğiniz gibi komut veriyoruz, mesela; buton A’ya tıkladığımda Form2 açılsın, formdaki yazı değişsin veya tıkladığımda formu gizlesin veya kapatsın vs.. birçok işlemler yapabiliriz. Tabi bu bir örnekti, kodları sadece butonlara yazmıyoruz, örneğin dilediğimiz kodları form açılışına yazarsak o zaman form açılır açılmaz o kodlar devreye girer yani hiçbir şeye basmanıza gerek kalmadan da kodları çalıştırabilirsiniz. Label (yazı nesnesine) bile dahi Click Event (tıklama olayı) oluşturabilirsiniz, yani buton yerine metne tıklamak, forma tıklamak mümkün olduğu gibi bu işlem hemen hemen tüm nesneler için geçerlidir.

Basit bir kod yazalım..

Öncelikle bilgisayarınıza Microsoft Visual Studio (en azından 2010 versiyonunu) yüklemiş olun. Program üzerinden New Project (Yeni Proje) tıklayın. Açılan pencerede proje ismini belirtin yazılım olarak da C# seçili olsun (bu yazımda C# dili örnekleri vermekteyim farklı dil seçerseniz bu örnekleri çalıştıramazsınız)

Şimdi yeni proje açıldı bakıyorsunuz solda araçlar ve ondan sonra hemen formunuz bulunuyor. Sağda ise projenize ait veriler, solution explorer vs..  Var.   Burada ilk kod denememizi yapacağız, bunun için ilk olarak solda ToolBox (araç kutusu) bölümünden bir buton (button) nesnesini formumuza sürüklüyoruz.

ButonuFormaTasima

Butonumuz geldi..

ButonluFormGorunumu

Buton ismini “Mesajı Göster” diye değiştirelim.

Button1PropertiesWindow

S: Kodun çalışmasını sağlamak için nesnelerin ismini değiştirmek önemli midir?

C: Hayır, dilediğiniz isimleri verebilirsiniz veya isim girmezseniz de olur ama en azından düzenli ve anlamlı bir çalışma olsun diye “Mesajı Göster” adında bir buton oluşturuyoruz.

S: Bir saniye! Ben tamamen sıfırdan başlıyorum o halde şu butonun ismini nasıl değiştiririm? – Properties Window bende yok(?)

C: Öncelikle Properties Window‘un açık olduğundan emin olun eğer açık değilse üst meniden View -> Properties Window‘a tıklayın böylece sağa bir Properties Window yerleşecek. Bu araç seçtiğiniz nesnelerin özelliklerini sıralar. Buton’u seçili tutun (farenizden bir defalık sol tuş ile tıklayın) daha sonra sağda Properties Window içinde Text bölümüne “Mesajı Göster” yazın. Butonun ismi “Mesajı Göster” olarak değişecektir.

Properties Window‘u göstermek için aşağıdaki görseli takip edebilirsiniz

PropertiesWindowGoruntuleme

Formun ismini değiştirme

Properties Window yoluyla formun ismini değiştirebilirsiniz.  Forma tıklayın (seçili bırakın) yine Properties Window‘a yönelin, orada bu sefer Formunuz için ayarlar göreceksiniz.  Yine Text bölümüne dilediğiniz ismi girebilirsiniz, gireceğiniz herhangi bir isim, formunuzun ismini belirleyecektir. Diğer nesneleri de isimlendirmek için, isim verilecek nesneyi seçili tutun ve daha sonra Properties Window‘da bulunan Text bölümünden isim değerini girin.

FormIsmiDegistirme

Şimdi ne yapacağız?

FormHazir

“Mesajı göster” butonu ile bir mesaj penceresi çıkmasını sağlayacağız. Burada öğreneceğiniz şey, kodu nerede nasıl yazabileceğinizdir.

Click Event (Tıklama olayı)

Bu Click Event birçok nesne için mevcut bir şeydir yani bu nesneye tıklandıktan sonra neler yapacağını Click Event (Tıklama olayı)na yazılmış kodlardan okur ve ona göre hareket eder. Örneğin: (butona tıklandıktan sonra) Bu uygulamayı kapat, Label4’ü gizle, Form2’yi aç, Sistemi yeniden başlat / kapat Timer‘ı devreye al vs.. gibi birçok işlemler yapılabilir.

ButtonClickEvent

O halde biz formumuza sürüklediğimiz butona çift tıklayıp bu butonun Click Eventine giriyoruz. ve aşağıdaki kodu görselde olduğu gibi yazıyoruz.

 Kod:

MessageBox.Show(“Merhaba dünya! bu benim yazılımcılıkta ilk deneyimim!”);

MessageBoxOrnegi

Yukarıdaki kodu buton olayına girdikten sonra yazılımımızı çalıştıralım ve test edelim.

Yazılımmızı çalıştırmak için Debug yapıyoruz. F5‘e basın ya da farenizle aşağıdaki gibi yeşil butona tıklayın.

StartDebugging

Uygulamamız hatasız çalıştı

FormDebugged

“Mesaajı Göster” butonuna tıklayıp oluşturduğumuz mesaj penceresini görüntüleyelim.

MessageBoxShow

Başarılı!

 

Gördüğünüz gibi, butona tıkladıktan sonra mesaj penceresini gösterebildik.Yani burada öğrendiğiniz şey, C#’de bir nesne olayına vereceğiniz komutları nereye ve nasıl yazıldığını anlamaktır. Tabi yazılımcılık mesaj penceresini göstermekle ibaret değildir ancak, ilk deneyiminizi tattıktan sonra artık nesne olay kullanımını ve yazılımcılığın temellerinden önemli bir tanesini öğrenmiş oldunuz, artık C#’de yeni şeyler öğrenmek için diğer makalelerimi inceleyebilirsiniz.

Sosyal ol, paylaş!

    0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

    Facebook | Zübeyir Daylan
    Reklam
    zdaylan
    zdaylan
    Yazar hakkında:  Mehmet Zübeyir Daylan - İstanbul, TR 1 Kasım 1990'da Bakırköy'de dünyaya geldim. Bahçelievler İlköğretim okulunda ilkokul (2002), Küçükçekmece Yeşilyuva İlkokul'da ortaokul (2005) eğitimini bitirdim. Liseyi 2007 yılında Okyanus Koleji'nde okurken bıraktım daha sonra düz lise olarak açıktan okumaya devam ettim. 2017 yılında liseden mezun olduktan sonra, eğitimde şu anki konumum olan Beykent Üniversitesi'nde Grafik Tasarım bölümünde eğitim almaya başladım. Daha önce BilgeAdam'da yani bir bilişim-dijital kursunda Grafik Tasarım, Web Tasarım, 3D modelleme, Bilgisayar Programcılığı, Sistem ve Ağ uzmanlığı, Microsoft Office,Yabancı Dil: İngilizce gibi birbirinden farklı derslerden eğitimimi tamamladım ve bazı sertifikalara sahip oldum. Video & film prodüksiyon ve animasyonda da belli bir yere kadar tecrübelerim bulunmaktadır.  Köpeğimi,bilgisayarları, teknolojiyi, havacılığı, gezmeyi, futbolu (özellikle Fenerbahçe'yi) severim.
    YAZARA AİT TÜM YAZILAR
    ZİYARETÇİ YORUMLARI - 1 YORUM
    1. Kazım Şimşek dedi ki:

      Çok emek verilmiş. Güzel makale olmuş.